https://goldendigital.hu

Kalligrafikus karakterek

Szép, szabályos, szinte rajzolt betűkkel írt <kézírás>

A számítógép-kultúra, az elektronikus ügyintézés és üzenetváltás térhódítása jelentősen háttérbe szorította a kézírás gyakorlását.

Ám – ahogy Umberto Eco olasz író fogalmazott – „… ha a technika el is sodorja a kézírást az életünkből, az még művészetként tovább élhet.” És ennek legkedveltebb formája napjainkban a reneszánszát élő kalligráfia.

Mi a kalligráfia?

A kalligráfia egyrészt a díszes, szép (folyó) kézírást jelent, illetve annak művészi fokú gyakorlását. A Közel- és a Távol-Keleten valódi művészetnek és az inspiráció szolgálójának tekintették a díszesen megírt szövegeket, Európában pedig a középkori szerzetesek iniciálékkal díszített kódex és Biblia másolataiból ismerhetjük.

Emellett kalligrafikus írásnak nevezzük a rendezett, szabályos folyó vagy folyamatos zsinórírást is. Japánban a kalligráfia az általános iskolai oktatás és írástanítás része. A japán gyerekek több éven át tanulják a finom manuális  és folyamatos mozdulatokra épülő szép kézírást. Magyarországon 1906-1948 között a kalligrafikus szépírással tanították a betűvetést a nebulóknak.

Ám a régi időket idéző gyönyörű romantikus betűkbe, a klasszikus írásmódba, a vastag és vékony vonalak hajlékony táncába oly könnyű beleszeretni! Nem véletlen, hogy napjainkban ismét egyre nagyobb érdeklődésnek örvend a kalligrafikus szépírás, ami új a díszítésen túl új funkciót is kapott.

Mi kell a kalligráfiához?

Nem kell hozzá más csak egy speciális pontvégű vagy vágott hegyű toll és tollszár vagy ecset, tinta és papír – és persze némi türelem és kitartás. Ám a kalligráfiával készült szemet gyönyörködtető alkotások megérik az időt és a fáradtságot.

A tökéletes betűtípust nehéz megtalálni. A betűtípusok minden vizuális kommunikáció fontos részét képezik, és óriási hatással lehetnek arra, hogy az emberek hogyan érzékelik az üzenetedet. A megfelelő betűtípus személyességet adhat egy állításnak, míg a rossz betű egészen más benyomást kelthet a nézőben.

Hogyan tudunk gyönyörű kalligrafikus betűkkel dolgozni Canvában?

Itt, a Canvánál tudjuk, milyen nehéz és időigényes lehet a tökéletes betűtípusok keresése minden alkalommal, amikor egy tervezési projekthez szüksége van rá. Megtettük tehát a kemény munkát helyetted, és összeállítottunk egy bemutatót az elmúlt évek legjobb betűtípusaiból. Kategóriák szerint rendezve találod őket, linkekkel, ahol letöltheted őket saját használatra.

Fontos, hogy figyelembe vedd a betűtípus stílusát, a méretet, a térközt és a színt, amikor kiválasztod a tökéletes betűtípust a projekthez. Fel is tudod tölteni gépedre az egyéni betűtípusokat a Canva Pro segítségével.

A digitális felületeken használt kalligrafikus karaktereket Script fontoknak hívjuk.

A script betűtípusokat úgy tervezték, hogy megragadják a hagyományos kézi betűk és kalligráfia virágzását és művésziségét, általában mintha tollal, ecsettel vagy jelölővel írták volna. A szkript-betűtípusok általában dekoratív jellegűek, és a legtöbbjüket úgy kell használni, mintha egy megjelenítő betűtípust használnának, vagyis inkább nyilatkozatot adnak, mint szöveget. Népszerűek az írószerek, emblémák, márkajelzések és posztertervezés terén, a script-betűtípusok pedig számos más betűstílussal párosíthatók, hogy eltérő hangulatot teremtsenek.

A különböző script fontoknak nincs sok közös vonása azon kívül, hogy nagyon elegánsan néznek ki. Az ecsetvonások betűtípusonként eltérőek, akárcsak a szélességük és a betűk formavilága. A script betűtípusokat úgy tervezték, hogy a hagyományos kézi betűírás és kalligráfia virágzását és művészetét érzékeltessék, általában úgy, mintha tollal, ecsettel vagy filctollal írták volna. A script betűtípusok sokkal inkább dekoratív jellegűek, leginkább a logótervezésben, plakáttervezésben használjuk őket. Számos más betűtípussal remekül párosíthatók, így nagyon alkalmasak arra, hogy különböző hangulatokat keltsenek.

Finomságuknál fogva tökéletesek női márkáknak, vagy olyanoknak, ahol a múltidézésnek fontos jelentősége van. De jól közvetítik a természetességet, közvetlenséget, örömteli könnyedséget.

Mint ahogy a színeknek is van pszichológiája, társított jelentésrétege, ugyanúgy a betűk kialakítása, sajátosságai is hatással vannak ránk. A betűk formavilága, elrendezése, méretezése összességében a tipográfia képes arra, hogy érzelmeket, asszociációkat hozzon létre bennünk.

Nemcsak a színek képesek kifejezni egy márka komolyságát, hivatalosságát, tradicionális jellegét, vagy épp ellenkezőleg, vidámságát, életteliségét, különcségét akár, hanem a betűk is. Tudjuk jól, hogy a vizualitás milyen nagy hatással van agyunk működésére. A színek, formák, képek mellett a betűk is egy márka vizuális kiterjesztései, így nagyban hozzájárulnak az összhatáshoz. Erősíthetik, vagy gyengíthetik azt.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Discover more from Golden Digital Webdesign

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading