https://goldendigital.hu

Mivel dolgozik a Szövegíró?

Üdvözöllek!

Mostani bejegyzésünk egy kolléga tollából származik! Elolvastuk a cikket és mi sem írhattuk volna jobban le, azt a folyamatot, amit tudnia kell a megbízónak ahhoz, hogy egy szövegírónak munkát tudjon adni, avagy:

Mivel dolgozik a szövegíró?…….. Mi kell a szövegírónak ahhoz, hogy dolgozni tudjon?

Cikkünk megálmodója, szerzője:  Mayerné Répási Adrienn a https://readandwrite.hu weboldal szerkesztője.

No lássuk a lényeget!

A szövegírók legtöbbször Brief alapján dolgoznak. Ez magyar fordításban levelet jelent. Ebben a Briefben a szolgáltatást igénybe vevő megírja, mire van szüksége, milyen szöveget szeretne, hova és mikorra. Ez a konkrét megrendelő dokumentum tulajdonképpen, melyben bővebben kifejti a megrendelő, mit is szeretne kapni a pénzéért. Aki még nem vett igénybe szövegírót és nincs ötlete, tapasztalata e téren, annak nehéz lehet megírni a Briefet, azaz a megrendelőt, hiszen gőze sincs, mi kerüljön bele, mi a fontos.

A szövegíró viszont nélküle, nem tudja megfelelően végezni a munkáját!

Milyenek a megrendelőlevelek általában?

Láttam már borzalmasan alapos, mindenre kiterjedő megrendelőlevelet, de olyat is, amiben az ügyfél közölte, hogy „Írj valamit!”

Utóbbinál az, hogy szabad kezet kap a szövegíró, akár jó is lehet, hiszen ha van tapasztalat, ötlete, akkor jól jöhet ki a dologból. De mivel nem gondolatolvasó, ennyiből nem biztos, hogy pontosan ki tudja találni, mire van szüksége az ügyfélnek. Ezért aztán sokszor félremehet a cikk. Többkörös javítás meg nem kifizetődő sem a megrendelőnek, sem a szövegírónak. Így arra gondoltam, megmutatom, miket érdemes beleírni a megrendelő emailbe, ha szövegíró munkáját vennéd igénybe.

Golden_Digital_Webdesign és a Pexels.com

Amiket feltétlen írj bele a megrendelésedbe a szövegírónak!

  • Mutasd be önmagad, (nálunk a Golden Digitál-nál működik a webes videóbeszélgetés, tárgyalás, egyeztetés)
  • az eladni kívánt termékeid,
  • a szolgáltatásaid,
  • a hitvallásod,
  • a kitűzött célt,
  • az általad képviselt értékeket,
  • a jövőképed,
  • a mottód.

Fontos lehet minden ahhoz, hogy könnyebben tudjon azonosulni veled a szövegíró.

  • Kinek készül a cikk? Képzeld el a képzeletbeli olvasód, akinek el szeretnéd adni a terméked, szolgáltatásod, be szeretnéd mutatni magad, felkelteni az érdeklődését.
  • Hány éves?
  • Mi érdekli?
  • Mit keres az oldaladon? Ezt hívják célcsoport meghatározásnak. Máshogy kell hatni a 15 éves szomszéd srácra, mint a 60 éves nagypapára. Mást tart érdekesnek a 20 éves fiatal hölgy, mint a 70 éves nagymama. De nem csak korban és nemben határozzuk meg a célcsoportot, hanem érdeklődési körük, egzisztenciájuk, lakhelyük, iskolázottságuk szerint is.
  • Miről szóljon a cikk? Ha konkrét elképzelésed van, pár sorban vázolhatod is, milyen irány mentén készüljön a cikk, milyen megközelítésből. De pár hívószó, kulcsszó, kifejezés vagy a cím is elég lehet akár.  
  • A cikknek egyéb célja is van a tartalomgyártáson kívül?
  • Vevőszerzés,
  • eladás,
  • kommunikáció,
  • tájékoztatás,
  • szórakoztatás? Ezt is jó, ha tudja a szövegíród.

A cikk illeszkedjen az eddigi kommunikációdhoz, ugyan olyan stílusban íródjon, mintha te készítenéd továbbra is, vagy alkothat a szövegíró szabadon a saját tudását felhasználva? Az előbbi a szellemíró, aki a nevedben készíti a szövegeid és nem adja a nevét az íráshoz. A másik esetben aláírhatja az általa írt tartalmat. Ha szakmai tartalmat szeretnél, amihez erősebb szaktudás kell, akkor jelezd a megrendelésedben. Ilyenkor kell egy szakmai lektor, aki a cikket átnézi, ne tartalmazzon fals információkat, butaságokat, pontatlanságokat.

Helyesírás. A legtöbb szövegíró alapból helyesen ír.

De ha biztosra szeretnél menni, írd bele, hogy szeretnéd, ha korrektor munkáját is igénybe venné a szövegíró. Ami persze plusz ár, de akkor biztos, hogy teljesen rendben lesz a cikk helyesírásilag, stilisztikailag. A cikk tegező vagy magázó legyen? Az érdekesen venné ki magát, ha a tizenéves korosztálynak készülő cikk magázva lenne megírva. Illetve fordítva is igaz, mikor egy komoly, szakmai oldal, idősebb embereknek készülő nyugdíjról szóló cikke tegeződve készül el.

Milyen stílusban készüljön? Hivatalos vagy könnyed, szabadabb, akár vidám, vicces is lehet-e? Nem mindegy, hogy milyen megközelítésben készül el a cikk. Egy szakmai blogon nem sok helye van a kedélyes, poénkodó, nem szakmáról szóló cikkeknek. Fura lenne, ha egy ValóVilágot elemző cikk kerülne fel egy adózási vagy pénzügyi-számviteli blogra. Mint ahogy az is megdöbbenésre adhatna okot, ha egy vidám, fiatalos blogra nagyon hivatalos hangnemű cikk kerülne ki. Milyen hosszú legyen a szöveg? Egy átlagos cikk 1500-3000 karakter között mozog, ez nagyjából két word oldal, attól függően milyen betűtípusban és betűméretben írják.

Fontos kérdés, hogy SEOzott legyen-e? Van hozzá kulcsszavad, kifejezésed, akár több is? Mindenképp add meg a szövegírónak. A SEOzott tartalom azt jelenti, hogy kiemelések, a szöveg megfelelő tördelése, bontása és a kulcsszavak is bele kerülnek, mellyel a blogodra kereshetnek az olvasók és rád találnak a keresőmotorok.

A szöveghez kell-e kutatást végeznie a szövegírónak. Ha van forrásod, akár idegen nyelven, más oldalakon, hivatalos szerveknél, azt is mellékeld a Briefben. Ha a szövegírónak kell keresgélnie képeket, grafikonokat vagy grafikákat készítenie a cikkhez, az is kerüljön a megrendelőbe.

Golden_Digital_Webdesign és a Pexels.com

Sokan a cikk feltöltését is kérik a blogjukra, ami plusz idő és így pénz is.

  • Beszéljétek meg a konkrét árat vagy a cikk árának kiszámolási módját, ne érjen senkit se meglepetés utólag.
  • Fontos azt is tudnod, mint megrendelő, hogy hány körös javítást vállal a szövegíró, ha nem pont az került a cikkbe, amit te szerettél volna.
  • Mikorra legyen kész a cikk, azt is fontos lebeszélni. „Ráér, majd kész lesz, amikor megcsinálod…” nem igazán opció. Állapodjatok meg egy pontos leadási határidőben, az a biztos.

A tökéletes szöveg alapja a jó kommunikáció

A kapott, kész szöveg, akkor lesz jó, olyan, amilyet vársz, szeretnél, ha pontos megrendelést adsz le és utasításokat a szövegírónak. Különben megírja a saját stílusában, nézőpontjából és nem biztos, hogy az illeszkedni fog a tiédhez. A szövegíró nem gondolatolvasó, ha nem látod el információkkal, nem fogja tudni, mi a dolga. Megkönnyíti a te dolgod és az övét is egy alapos megrendelő levél, mely fontos támpontul szolgálhat a későbbiekben is. Persze van az a helyzet, mikor félszavakból is értitek egymást…

De én azt mondom, törekedjetek minden fontos információt, szabályt lefektetni még az elején, hogy később flottul menjen a dolog, egyik fél se csalódjon. A jó kommunikáció a legnagyobb mankó a közös munka során.

Köszönjük  Mayerné Répási Adriennek a sorokat!

Discover more from Golden Digital Webdesign

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading